Nordjyske Mobilbank
Nordjyske Bank
GRATIS - i Play Butik
Vis

Nordjyske Mobilbank
Nordjyske Bank
GRATIS - i Windows Store
Vis
njb-mobil-nav-open2.png
Du er her:

CSR 2011 - redegørelse

Nordjyske Banks lovpligtige redegørelse for
samfundsansvar 2011

Jf. Regnskabsbekendtgørelsen § 135

Denne redegørelse er en bestanddel af ledelsesberetningen I Årsrapporten 2011 for Nordjyske Bank A/S, og dækker årsrapportens regnskabsperiode, som er fra 1. Januar til 31. December 2011

Udgivet den 16. Januar 2012

 

Kunder

Med konceptet Aktiv Kundepleje forsøger vi at være proaktive overfor vore kunder. Vi er udfarende og indkalder minimum hvert andet år kunderne til møde i banken. Vi er tæt på kunderne og lytter meget til kundernes behov og ønsker.

Vi yder en troværdig, forståelig og redelig rådgivning, hvilket er med til at give os en høj kundetilfredshed.

For at bevare en høj kundetilfredshed har vi ultimo 2011 lavet en ny tilfredshedsanalyse, som bl.a. fortæller følgende:

  • 97 procent af kunderne finder banken troværdig og pålidelig
  • 89 procent opfatter banken som meget kundeorienteret
  • 74 procent siger, at banken er aktiv i lokalsamfundet
  • 85 procent vil anbefale banken til venner og bekendte

Resultaterne er på niveau med en tilsvarende analyse i 2006 og 2009, hvilket vurderes som meget tilfredsstillende - set i lyset af den finansielle krise og den kritik, der generelt har været af rådgivning i sektoren i den forløbne periode.

I 2011 har vi fortsat haft fokus på kompetenceudvikling af medarbejderne inden for faglighed på vores produkter til såvel privatkunder som til erhvervskunder. Derudover har vi videreført kompetenceudviklingen på kreditområdet samt dokumentationen af de etiske retningslinjer for god rådgivning.

I 2012 gennemføres en certificering af alle rådgivere i forhold til de produkter, de må rådgive i og i forhold til de af Finanstilsynet givne retningsliner for grønne, gule og røde produkter.

 

Medarbejdere

Med udgangspunkt i CSR-politikken og finanskrisen har banken iværksat følgende:

  • Videreførelse af intelligent ansættelsesstop
  • Nødvendige rationaliseringer er gennemført udelukkende baseret på naturlig afgang
  • Information til medarbejderne om tryghed i ansættelsen - men også omkring behovet for mobilitet og fleksibilitet som konsekvens af ansættelsesstoppet.

Med udgangspunkt i CSR-politikken og strategiplanen har banken iværksat følgende:

  • Lederuddannelse af 14 ledere, således at mere end 95 % af bankens ledere nu har gennemført uddannelsen
  • Årlig 360 grader ledervurdering af alle ledere med personaleansvar
  • MUS samtaler med medarbejderne
  • Udviklingsmøder med alle filialer og afdelinger med det formål at sikre den mest effektive dimensionering af organisationen
  • Centralisering af administrative processer fra filialerne med det formål at frigøre tid til øget kundefokus
  • I 2012 planlægges yderligere centraliseringer og udviklingsmøder med det formål at videreføre målet om løbende effektiviseringer og rationaliseringer
  • I 2012 gennemføres talentuddannelse for 18 medarbejdere således, at der ved uddannelsens afslutning er uddannet 60 talenter, hvilket udgør ca. 18 % af bankens medarbejdere

Miljø

Som pengeinstitut og arbejdsplads tager vi et medansvar for miljøet. Som pengeinstitut gør vi det eksempelvis ved:

  • Finansiering af miljøvenlige investeringer, herunder brændstofpakke 1 og 2 indenfor fiskeri
  • Rådgivning om og finansiering af energivenlige investeringer
  • Finansiering af miljøforbedringer inden for landbrug/erhverv
  • Særlig uddannelse for rådgivere i energirådgivning for private kunder

Som arbejdsplads gør vi det ved at fokusere på udvalgte områder af vores energiforbrug som:

  • Løbende installation af sparepærer ved behov for udskiftning
  • Alle termoruder erstattes af energiruder ved udskiftning
  • Automatiske dørpartier reduceres i åbningsbredden med 30 procent i vinterperioder
  • Styring af varme- og ventilationssystemer således, at temperaturer sænkes i de perioder hvor lokalerne ikke bruges
  • Installation af vandbesparende skyl i bankens toiletter af ældre dato
  • Gennemførelse af videomøder med Bankdata i videst mulig udstrækning til reduktion af kørsel til Fredericia
  • Planlægning af uddannelses- og mødeaktiviteter samt samkørsel således, at den relaterede kørsel minimeres mest mulig

I 2012 vil vi have fokus på yderligere reduktioner gennem fortsat opmærksomhed på følgende områder:

  • Papirforbrug – generelt men specifikt via kopiering på begge sider så vidt muligt
  • Elforbrug – generelt og specifikt via en ”sluk kampagne” med det formål, at flest mulige elektriske hjælpemidler slukkes ved arbejdstids ophør
  • Implementering af en ny arbejdsmiljøorganisation med fokus på øget kompetence til gavn for medarbejderne og organisationen
  • Eletronisk sagsbehandling og arkivering planlægges yderligere udviklet

Lokalsamfund

Støtte til lokalsamfundet er en væsentlig faktor for Nordjyske Bank. Denne støtte er samtidig dybt forankret i vores værdier: Tryghed, Handlekraft og Kompetence.

 

Med baggrund i CSR-politikken og bankens værdier videreføres følgende:

  • Sponsoraftaler med såvel breddeidrætten som eliten med det formål at understøtte målet om at få lokalsamfundet på landkortet
  • Sponsoraftaler med henblik på at fremme talentudviklingen, herunder aftaler med bl.a. Fre-derikshavn Golfklub, White Hawks(ishockey), Vendsyssel Elitebadminton, FC Hjørring og Fortuna Hjørring. Dette skal samtidig bidrage til at tiltrække nye og fastholde nuværende talenter i området
  • En kreditpolitik, som bygger på et gensidigt samarbejde i såvel medgang som modgang
  • Bidrag til bevaring og tiltrækning af områdets "kulturperler". Som eksempel kan nævnes bankens involvering i restaureringen af Restaurant Møllehuset og købet af Sæbygaard Skov
  • Bidrag til støtte og synliggørelse af de lokale kunstnere - f.eks. sponsoreringen af udsmykning af Det Musiske Hus, Lundergaard Revyen, Hjørring Sommerspil, Hjørring Teater, Vendsyssel Kunstmuseum og Odden Herregård
  • Bidrag og støtte til udgivelse af bøger såsom “Sten fra hjertet” af Flemming Holm og “Korstog og Klosterliv” omkring Børglum Kloster
  • En indkøbspolitik, der tilgodeser vores loyale kunder
  • Gratis rådgivning og undervisning til iværksættere
  • Støtte til frivillig gældsrådgivning for udsatte borgere
  • Sponsoraftale med Frederikshavn Handelsskole, herunder aktiv deltagelse i undervisnings-projekter
  • Opfordring til alle medarbejderne om at være aktive i lokalsamfundet

Nordjyske Bank
FIND FILIAL


Jernbanegade 4-8
9900 Frederikshavn

Tlf. 9633 5000  
Fax 7624 4876
email@nordjyskebank.dk

SWIFT: EBANDK22
CVR nr.: 30828712

Nordjyske Bank er i lighed
med øvrige danske pengeinstitutter
underlagt Finanstilsynet.

/

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.